Tags

,

Hallo lieve lezers.

Ik ben Miguel. Tja, veel weten jullie daar niet meer mee, natuurlijk, maar misschien toch eventjes een uitdedoekendoening (wat een woord) van wie ik ben. Ik ben nu dertig jaar – geboren op kerstmis 1982, no kidding – en trotse bezitter van een BSO-diploma Kantooradministratie en Gegevensbeheer.

Trotse bezitter, hoor ik je daar al denken. Tja, when life deals you a bum hand… Daarom dat ik ook vanaf september 2012 druk in de weer ben met mijn graduaatsdiploma (nothing of the fancy sort, mind, gewoon een HBO5 diploma management assistant) en het gaat verrassend vlotjes, moet ik bekennen. Waar situeert zich nu zo’n HBO5 diploma? Ergens in het midden tussen een bachelor en de eindtermen van het secundair onderwijs.

Dit zijn de niveaus van de Vlaamse Kwalificatiestructuur, gestolen van http://www.vlaanderen.be:

“Niveau 1: de eindtermen lager onderwijs

Niveau 2
•de eindtermen basiseducatie
•de eindtermen tweede graad bso en één of meer erkende beroepskwalificaties

Niveau 3:
•de eindtermen voor het tweede leerjaar derde graad bso en één of meer erkende beroepskwalificaties

Niveau 4
•de eindtermen derde graad aso, en de specifieke eindtermen voor de derde graad aso die verbonden zijn aan één of meer wetenschapsdomeinen
•de eindtermen derde graad tso, en de specifieke eindtermen voor de derde graad tso die verbonden zijn aan één of meer wetenschapsdomeinen
•de eindtermen derde graad kso, en de specifieke eindtermen voor de derde graad kso die verbonden zijn aan één of meer wetenschapsdomeinen
•de eindtermen derde graad tso of kso en één of meer erkende beroepskwalificaties;
•de eindtermen derde leerjaar derde graad bso en één of meer erkende beroepskwaliicaties (sic)
•de eindtermen voor de aanvullende algemene vorming voor het volwassenenonderwijs en één of meer erkende beroepskwalificaties
•één of meer erkende beroepskwalificaties van niveau vier

Niveau 5: gegradueerde (HBO5)

Niveau 6: bachelor

Niveau 7: master

Niveau 8: doctor.”

Waarom zeg ik nu “verrassend vlotjes”? Wel,ik was er immers aan begonnen met een vrijstelling voor de vakken Zakelijk Frans 1, Zakelijk Engels 1 en Zakelijk Duits 1. Dat stemde mij gelukkig en bedroefd, want ik wist bij god niet hoe ik dat ooit voor mekaar zou krijgen om nog redelijk Duits te spreken, zo’n dertien jaar na ik mijn laatste les Duits in het secundair onderwijs gekregen heb.

Maar mijn punten zijn – voor iemand die er ook nog een succesvolle carrière op na houdt in ons bloeiend postbedrijf en geen tijd heeft om te leren- relatief goed, eigenlijk:
De modules Word en Excel zijn verrassend goed afgelopen. Repectievelijk 72,5% en 75%. En ook voor Frans 2 heb ik toch 66,8% en voor Duits 2 69,5%. Voor mezelf vind ik dat best goede punten.

Wat doe ik daarbuiten dan nog? Ik ben amateur-tuinier, met de nadruk op amateur. Vorig jaar heb ik drie pompoenen gekweekt. En verder hou ik wel van zwemmen, of bezig zijn met lezen, dvd’s kijken en gamen.

Voila, nice to make your acquaintance, zoals ze zeggen.

