Na de schetenlatende pagina nu ‘vies wijf’. Je zou beginnen twijfelen aan het niveau van deze blog maar geen nood, het is een sensibiliseringsactie van Klasse die zo heet. Echt, ja. Klasse, het blad dat toen ik nog naar school ging meer weg had van bedrukt wc-papier is met de jaren uitgegroeid tot een blad waar werkelijk soms wel interessante dingen in staan.

Zoals ik al zei is ‘vies wijf’ dus de titel van een sensibiliseringsactie van Klasse. Ik verslikte me haast in mijn melk (nu ja, de melk van de koe die ik aan het drinken was, althans, ik denk dat het van een koe was, het kon ook gefabriceerde melk zijn, de dag van vandaag weet je maar nooit ) toen ik het las op teletekst en ik vond het wel een leuk initiatief.

Maar waarvoor is dit nu een sensibiliseringsactie? Welnu, de laatste jaren zijn fora en sociale netwerksites steeds meer alomtegenwoordig geworden, met alle gevolgen van dien. De drempel om aan zo iets deel te nemen is ook verminderd tot quasi onbestaande, waardoor ook mensen met een beperkter woordenschat plots hun mening moeten verkondigen terwijl ze dat vaak beter niét doen. Klasse vond dus dat het tijd was om deze dingen eens in perspectief te plaatsen, en een filmpje te maken waarop reacties die op fora worden gegeven worden gebruikt in het ‘echte’ leven.

Het resultaat is een grappig maar eveneens confronterend filmpje, als je ziet wat voor soort taal er van sommige mensen uitgaat. Zelf heb ik me wellicht ook wel bezondigd aan laatdunkende opmerkingen, zeker in mijn tienertijd, maar ik heb me bij mijn weten nooit verlaagd tot de terminologie die nu wordt gehanteerd – mijn scheldwoorden bestaan uit meer dan twee lettergrepen, bijvoorbeeld, of ik beledigde iemand op zo’n manier dat hij of zij het niet doorhad, maar enkel als hij of zij het verdiende – en waarvan ik nu een kleine bloemlezing zal geven. Dit zijn woorden die echt worden gebruikt in het filmpje en dus ook op internetfora, volgens Klasse.

Gezette man eet in een frietrestaurant (mind, de mensen die die uitlatingen doen kopen ook hun frieten in hetzelfde restaurant)
– Amai, die heeft hier ook een zwaar abonnement lopen zeker?
– Ik krijg hem er niet helemaal op (hipster met een camera).
– Volgens mij zweet die frietvet.
– Wat een vet zwijn.

Meisje zit in een kapsalon omgeven door giecheltrutjes

– Ze zou beter haar snor ook laten doen
– Schijtwijf
– Val toch dood, hoer

En dies meer. Het deed me denken aan het oeroude gezegde: “To talk without thinking is to shoot without aiming.”

Het filmpje is te vinden op http://www.klasse.be/vieswijf, maar voor jullie gemak heb ik het hieronder geplakt.

‘Vies Wijf’-campagne tegen haat op het internet

