Tags

,

Ja, je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben het uitgevonden. Frieten zijn slecht voor de gezondheid en naar mijn mening zijn er maar enkele frietkotuitbaters die ze zo kunnen maken dat ze eetbaar zijn. Het eten van onze nationale trots – zeker met de hun toegedichte kwaliteiten – zou al een daad van patriottisme kunnen zijn, maar nu gaan ze nog een stapje verder.

Studenten van de universiteit van Louvain-La-Neuve hebben namelijk tricolore frietjes bedacht. Ben ik dan eigenlijk blij dat we in België wonen, want die kleuren kan je nog makkelijk maken: zwarte, gele en rode frietjes. Stel u voor, dat we in Nederland wonen, of in Frankrijk. Die hun frietjes zijn sowieso niet te vreten.

Anyway, tricolore frietjes. Hoe ze er op komen, is niet zo moeilijk. Hoe ze er ààn komen, da’s al een stuk moeilijker. Blijkbaar worden die in speciale groentesappen gebakken die dus de kleur geven aan de frietjes.

Al moet het zo ver niet gezocht worden. Ik kan namelijk perfect ook zwarte frietjes maken. Ik kan maar dat – ik ben een ramp in de keuken.

Misschien iets voor de Vlaamse onafhankelijkheid. En moeten we die rode frietjes niet maken.

