Meneer Lamote gaat zijn doctoraat verdedigen vandaag (lucky bastard). Dit durft hij te beweren:

 

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131124_00854755&fb_action_ids=10202757501163426&fb_action_types=og.recommends&fb_source=other_multiline&action_object_map=%7B%2210202757501163426%22%3A1430983933783395%7D&action_type_map=%7B%2210202757501163426%22%3A%22og.recommends%22%7D&action_ref_map=%5B%5D

 

Ik heb hem dan maar een mailtje gestuurd:

Geachte heer Lamote.

 

Vooraleerst wens ik u veel succes met het verdedigen van uw doctoraat. Maar toch moet me iets van het hart.

 

U maakt gewag van het feit dat zakken of veranderen van richting positief zou zijn voor het zelfbeeld van de leerling.

 

En dat klopt dus niet. Totààl niet. Ik heb op het einde van het vijfde middelbaar een B-attest gekregen. Volkomen terecht, dat geef ik grif toe. Maar… Vlak voor de kerstexamens is mijn tante overleden: ik vulde maar wat in en het resultaat is dat ik negen tekorten had. Waarvan ik er 6 (zes) ophaalde met de volgende examens: zonder één woord te leren. Wat aangeeft dat ik de leerstof wel onder de knie had, denk ik dan. Anyway. Ik dus naar het BSO met mijn B-attest. Betere resultaten? Beter zelfbeeld? Niets van dit alles: ik werd gefrustreerd omdat ik, met mijn toch meer dan gemiddelde talenkennis en algemene kennis tout court toch maar mooi naar het BSO moest. Dat ik, die werkelijk hongerig was naar kennis, het maar moest doen met wat prietpraat en twee dagen stage per week. Dat ik daarna niet mocht verder studeren – immers, ik kom maar uit het beroeps wat aantoont dat ik geen verstand heb om verder te leren – en moest genoegen nemen met een klotejob die totaal niet beantwoordt aan mijn capaciteiten. En dat ik, twaalf jaar na dato, nog steeds word bekeken als ben ik een leugenaar als ik zeg dat ik ‘maar’ uit het BSO kom. Als er één fout is, is het dan wel het onderwijssysteem.

 

Veralgemenen is dus zeker niet de boodschap. Nu werk ik ‘s avonds aan een graduaat Meertalig Secretariaat (het bloed kruipt waar het niet gaan kan). Ik haal nogal goede resultaten, eens te meer zonder echt ervoor te studeren. Was veranderen van richting dan voor mij écht de goede oplossing?

 

Met vriendelijke groet,

 

Miguel Nollet

