En dat betekent traditiegetrouw wenende koters en ouders aan de schoolpoort. Ikzelf moet eerlijk zeggen dat ik best wel graag naar school ging, althans die drie jaar dat ik gekozen heb wat ik wou doen. Vandaag is het trouwens een erg triestige verjaardag: twintig jaar geleden stuurde mijn vader mij willens nillens naar het VTI Gullegem.

Het is een school met een (zelfs twintig jaar geleden al) archaïsche blik op het leven: de derde graad wordt er zelfs niet aangeboden. Voor de variatie hoef je ’t ook al niet te doen: toen boden ze enkel I.W. aan, Industriële Wetenschappen dus, waar ik ook in ‘vertoefde’, want ik kon niets anders en ook dat ging maar half, hout, bouw, metaal en elektriciteit. In TSO en BSO. Niets wat je daar opdoet van kennis kan je in een andere school gebruiken.

Om maar te zeggen hoe zeer een foute keuze twintig jaar later nog steeds doorweegt…

