Mochten er mensen zijn hier die net de kaap van twintig overschreden hebben, haal het beste uit de tien komende jaren, want het wordt er niet gemakkelijker op. Zo ben je twintig, een zucht en veel vloeken later word je er dertig. Dan moet je toch al weten wat je wil met je leven. Ik ben echter letterlijk onmiddellijk in het werk gegooid geweest – bedenktijd aan de hogeschool of universiteit heb ik niet gekregen – en eigenlijk is mijn leven tien jaar blijven stilstaan. Ik mag eigenlijk zeggen dat mijn leven nu staat waar het tien jaar geleden had moeten staan: bijna afgestudeerd, weet je wel.

1. Mijn graduaatstitel behalen. Voorlopig loopt dat wel goed, maar ja, economie gooit roet in het eten. I’m a writer, not a calculator.

2. Een bachelortitel behalen. We zijn er aan aan ’t werken.

3. Een mastertitel behalen.

4. Een doctoraat schrijven. Maar laten we eerlijk zijn, dat blijft een droom.

5. Een betere job vinden. Niet dat ik het werk niet graag doe – nu ja – maar ik kan dit werk fysiek geen acht jaar meer aan.

6. Alleen gaan wonen. Ja, ik weet het, clichématig tweeëndertig zijn en nog bij mama en papa wonen, maar mijn pc staat niet in de kelder, dus dat cliché van de in de kelder wonende nerd gaat niet op.

7. Gitaar leren spelen.

8. Of banjo.

9. Een vrouw vinden. Alhoewel dat eigenlijk eerder iets is van “het is welkom, maar geen factor voor mijn geluk”. Nu, met mijn “ik heb een probleem om vrouwen aan te spreken of als vrouwen mij aanspreken iets terug te zeggen wat ik ben te beschaamd”-probleem is dat nu ook niet echt een sinecure en niet realistisch.

10. Een boek schrijven. Of een tv-reeks. Nu heb ik al wel enkele relatief goeie ideeën gehad, maar zonder mijn mentor Patrick De Witte heb ik er niet meer aan verder gewerkt. Een Padawan – zoals hij me ooit noemde – is niets zonder zijn meester.

