Ik ben een Star Wars fan. Altijd al geweest – nog voor Greedo eerst schoot – en dat zal altijd wel zo zijn. Dacht ik. Reeds lang kijken we toch met enige spanning uit naar de teaser van de zevende film (die er nooit zou komen, maar ja, dat is buiten Disney gerekend).

Ik weet niet wat ik er van moet denken. Het begint met een opening shot van een woestijnplaneet. En een storm trooper. Het is geen Star Wars zonder een woestijnplaneet (het is nooit gezegd dat het Tatooine is). Nochtans, de beste (V) had geen woestijnplaneet. Om dan een aaneenschakeling te zijn van bombastische Abramsbeeldfragmenten. En lens flares.

Maar dan, die light saber. Als ik met zo’n lightsaber zou vechten, dan is dat insta-selfmutilation.

Het ziet er allemaal heel gelikt uit. Maar Star Wars is voor mij meer dan gelikt. Star Wars is, de eerste drie (IV-V-VI), is een hervertelling van allemaal verschillende verhalen. Wat Flash Gordon, wat Wizard of Oz, … overgoten met een ruimte-epos-sausje.

Al is daar met deze trailer weinig van overgebleven…

