Beste Dalilla.

Vooraleerst wens ik mij te verontschuldigen voor het gedrag mijner medeblanken. Ik ben blank, man, jonge dertiger, dus wellicht wel van dezelfde leeftijdsgroep als die skinheads die je destijds aangevallen hebben op de parochiezaalparking. Je m’excuse.

Ik vind het heel mooi dat je ondanks de vooroordelen die je naar je hoofd gegooid krijgt – amongst other things – het beste van je leven maakt. ASO, verder studeren, … Je hebt het allemaal gedaan. En ook al heb je geen hoger diploma, je hebt de bagage (mag ik hopen) en de ervaring van het student-zijn.

Wat ik echter niet zo leuk vind aan je betoog – je hebt echter bakken met overschot van gelijk, trouwens – is het feit dat ook ‘beroepsopleiding’ er weer bij moest gesleurd worden. Ja, ook ik heb een beroepsopleiding ‘genoten’.

Je zal merken, beste Dalilla, dat mensen je kleur gebruiken om je scheef te bekijken. Omdat ze dat zien. Omdat ze dat weten. Weten ze echter dat je een BSO-opleiding hebt genoten (zoals ik) dan vermoed ik dat jij, op werkvlak, beter af bent dan ik.

Mensen uit een beroepsopleiding, het staat niet op ons gezicht geschreven, kunnen iedereen zijn. Je buur, je vriend, je tante, je vader, … Allen hebben we toch één ding gemeen: the short end of the stick. Want dat is nu eenmaal zo.

Dalilla, ik heb vijf jaar in het TSO gezeten. Ben dan gezakt naar het BSO. Ik ken dus de beide kanten van het spectrum (wist je dat hoger onderwijs niet ééns genoemd werd in mijn laatste twee jaar (zesde en zevende BSO)). Ik heb de expertise van iemand van het TSO, maar het papiertje van het BSO.

En dat wringt, geef ik grif toe. Want ga maar eens solliciteren met een BSO-diploma, zelfs al heb je de kennis van een TSO-leerling. In het BSO zitten de ruwe diamanten die niemand het waard vindt om te polijsten. Hoe je het draait of keert: je hebt een BSO-diploma. Blank of zwart, dat maakt niet uit. En ja, je moet je er overheen zetten, heeft men mij al verteld. Dat zal ik doen, maar ik vrees dat de rest van de maatschappij er ook nog niet over is en er zich ook niet over zal zetten.

Wanneer je beneden zit, in de hoek waar de klappen vallen, krijg je regelmatig ketels en ketels stront over je heen gekapt: je hebt geen diploma, je hebt geen ervaring, en ga zo maar door. Dan speelt je huidskleur écht geen rol. Hier beneden, waar de stront valt (dat vind ik zo leuk aan ‘dom’ zijn, van mij wordt geen academische taal verwacht) maakt het niet uit welk kleur je bent. Hier zijn we allen gelijk.

Waarom nu mijn betoog? Wil ik zeggen dat je moet stoppen met zagen? Neen. Je hebt het volste recht én gelijk om die toestanden aan de kaak te stellen. Ik wil maar zeggen, het is niet omdat je blank bent dat het leven je per definitie toelacht. Als ze WILLEN een onderscheid maken, dan ZULLEN ze een onderscheid maken.

Ik sluit af met een quote: “I am a human being, God damn it ! My life has value!”

Net als jij .

