Wie mij al een beetje kent, weet dat ik best wel – voor iemand die in het BSO gezeten heeft en dus nooit een klassieke opleiding heeft genoten – geïnteresseerd ben in de Oudheid. Maar ik ben ook – volgens sommigen – een nerd pur sang, zoals ze zeggen, en ik ben dus ook wel te vinden voor science fiction. Star Wars, Dune, de Pandora trilogie (als ik die ooit nog vind), … Dus wat is er beter dan een amalgaam van deze twee? En dan nog van Belgische makelij (voor een deel althans)?

De Gesel Gods is dat dus. Het gaat over een Romeins Ruimterijk, genaamd het Orbis. Die worden aangevallen door een ras ruimtebarbaren, de Hunnen genoemd, die rijp zijn voor een nieuwe koning. Om hun planeet van de vernietiging te vrijwaren, geven de Romeinen wat patriciërs aan de Hunnen om ze af te slachten. Eén ervan overleeft, en lijkt de reïncarnatie van Kerka, de godin van de oorlog, te zijn.

Mooi getekend, sfeervol weergegeven, … aanrader!

