Neen, ik heb noch het gezicht, noch de kont om met mijn blogs dagelijks (tot vervelends toe) in de kijker te staan. Mijn naam is immers niet Erika, although granted, ze zag er goed uit op haar blog.

Toch heb ik ook iets te zeggen. Reeds vele malen worden we rond onze oren geslagen met het probleem dat velen drop-outs worden in de hogescholen / universiteiten, namelijk het studeren voor enkele jaren en dan toch geen diploma halen. Velen moeten er gaan van hun ouders (wat een contrast met mezelf) of kiezen steevast de verkeerde opleidingen. Of hebben simpelweg niet de gewenste maturiteit.

Aan de andere kant kan het succes van tweedekansonderwijs niet ontkend worden. Mensen die nooit een secundair diploma gehaald hebben, kunnen terwijl ze werken of nadat ze wat gewerkt hebben toch nog aan hun diploma komen. Er is een groot succes van deze opleidingen, en de cursisten zijn heel gemotiveerd.

Waarom dan niet het beste van twee werelden nemen? Mijn warme oproep naar de hogescholen – universiteiten: richt volwaardige opleidingen bachelor-master in voor mensen die overdag werken (maar ’s avonds naar school gaan). Dan bedoel ik niet het geknoei met elektronische leeromgevingen die zo stabiel zijn als een kaartenhuisje op gelatinepudding, maar volwaardige, quasi honderd procent contactonderwijs-gerichte bachelor-master-opleidingen. Ook voor de economisch minder aantrekkelijke richtingen zoals talen.

Ik heb gezegd.

