http://www.demorgen.be/binnenland/-mij-krijgen-ze-niet-meer-op-de-trein-a2245875/

Ik mag toch Quinten zeggen, en geen meneer? Niettegenstaande wij uit twee totaal verschillende milieus komen. Jij, de gestudeerde uit Knokke, met een gestudeerde pappie en waarschijnlijk, doordat jij een forum in de krant krijgt, een autoriteit op het vlak van organisatie der Belgische Spoorwegen. Ik, en daar excuseer ik me alvast voor, ik hoop dat je mijn incoherent taalgebruik begrijpt, iemand uit het BSO. Iemand die nooit heeft verder gestudeerd, een werknemer van een organisatie verwant aan de NMBS, waarvan jij verwacht dat wanneer jij met je vingers knipt, ik en de mijnen zullen springen om uw wens te vervullen.

Eigenlijk verdien jij een spreekwoordelijke trap onder je rotverwende kont. Het enige dat mij weerhoudt dat te doen, is dat jij de toekomst bent. Jij, vertegenwoordiger van de zo dikwijls in het hipsterkrantje De Morgen besproken Generatie NU, gebukt gaande onder prestatiedwang, werkdruk, studiedruk, sportieve prestaties – iedere zondag de weg tot de uwe maken, samen met je zwerm wielerterroristen – kortom, een leven om niet jaloers op te zijn. Generatie Nu, met zijn stuk voor stuk succesvolle modeontwerpers, journalistes en advocaten. Het verhaal van de jongere die de school vaarwel heeft gezegd voor het obligatoire bachelordiploma is blijkbaar niet sexy genoeg, evenals dat van de jonge kassierster die al twee koters heeft rondlopen.

Lange tijd heb ik mij afgevraagd waar die generatie NU zijn naam haalde. Dankzij jouw betoog (twee maal op rij in de krant) weet ik het. Net als een overjaarse dreumes weet je wat je wil, en wil je het niet straks of later, maar wil je het Nu. Coûte que coûte, jouw doelen zijn de belangrijkste. Krijg je het niet, dan maak je het bekend aan de wereld dat je het niet krijgt. De treinen zijn te traag. De treinen zitten overvol. Well, boo fucking hoo.

Laat me ook eens het volgende aankaarten. Constant vitten op het feit dat de treinen oncomfortabel zijn. Weet jij wat er oncomfortabel is? Als je mag betalen voor avondschool (als je de kans niet kreeg om verder te studeren) en als je toekomt, dat de studenten die in het dagonderwijs zitten, de Quintens en anderen van deze wereld, de hele eetzaal ondersteboven hebben gekeerd, en hun rommel zomaar laten staan, en verwachten dat de barvrouw het wel zal opruimen. Net dat hedonisme zet jouw volledig betoog op losse schroeven. Ik weet ook wel dat jij daar niet bij hoort, vermits jij naar de Kulak gaat en waar ik het over heb de Vives is, maar er zijn studenten die om het minste klagen als er iets niet gaat, maar van hun maaltijd scheiden als een hond van zijn stront. Wat heeft dat er mee te maken? Meer dan je denkt. Want dat is net hetzelfde: verwachten dat een ander het wel zal doen, dat je op je wenken bediend wordt.

Natuurlijk heb ik al van jouw fanclub het verwijt gekregen dit te schrijven uit rancune of uit jaloezie. Geen van beiden. Ik schrijf dit uit misnoegen, omdat er maar weer deftig wordt op los gehakt op de openbare dienst. Diezelfde openbare dienst die toch zoveel kost (al ooit van no taxation without representation gehoord? Hoeveel belastingen heb jij al betaald? Juist.) en koste wat het kost efficiënter moet worden. Iets wat veel studenten blijkbaar ook vinden, want als er gestaakt wordt tegen besparingen zijn zij de eerste om van leer te steken tegen de stakingen. Maar goed, de NMBS werkt dus efficiënter, en dus wordt er gesnoeid in de nichelijnen. Zoals die van Knokke naar Kortrijk.

Niettegenstaande ik niet voor de NMBS werk, wens ik me wel te verontschuldigen: het verwarmingselement in de zetels was stuk, de cappuccino’s waren op en ook de trolley die versnaperingen brengt had de geest gegeven. Ik hoop dat je het sarcasme begrijpt: noch de NMBS, noch mijn organisatie, is er om je te plezieren. Wij zijn er om jou een dienst aan te bieden. Met de (beperkte) middelen die voorhanden zijn. Niemand verplicht je om de trein te nemen.

Maar jij bent van een andere generatie. Welnu, laat het mij eventjes duidelijk stellen: als jij denkt dat de wereld rond jou en je medestudentjes draait, dat wij alles zullen laten vallen om jouw verwende soort op hun wenken te bedienen, you’ve got another thing coming. Jij bent niet de enige gebruiker van de dienst, en het is een heksenketel om de boel te organiseren. Als jij denkt dat de wereld je constant zal behandelen zoals jij wil, dan zal je nog verstomd staan kijken. Als laatste nog deze raad: DEAL WITH IT.

Groetjes, en ik hoop dat je mijn laaggeschoold gewauwel begrepen hebt,

Miguel

Dit bericht werd geschreven volledig voor mijn eigen rekening, niet die van de NMBS of andere organisatie.

