Ik heb geen journalistiek gedaan. Niet omdat ik vanuit een bepaalde arrogantie geen journalistiek WOU studeren maar omdat ik niet mocht. Ik maak me dan ook geen illusies dat iemand ooit mijn blogbericht zal posten, want  ik ben geen mondige vrouw die niet overdrijft, noch een moeder met een lekkere kont die werk zoekt. Zoals de éne persoon die mijn blog wel leest weet, studeer ik in september af als gegradueerde management assistant.

Het Vlaamse onderwijs wordt onderverdeeld in acht trappen. Zoals in één van mijn eerste blogberichten werd aangegeven, behaal ik dus de vijfde “trap” in september. En dan gaapt dat grote, zwarte gat daar. Eén van de redenen dat ik mijn graduaat gevolgd heb, buiten het ontbreken van een diploma, was dat ik misschien wel een klein depressietje heb gehad, deels door stress op en door het werk, en deels omdat ik niets om handen had.

De drie jaar dat ik in het Hitek gezeten heb, waren van de mooiere in mijn leven. Met dat graduaat had ik een doel. Ik kon weer wat met mijn tijd, ik had iets om naar uit te kijken. Nu ook dit weer (bijna) voorbij is, vrees ik dat ik weer zal terugvallen in het oude ritme.

Om het HBO5 aantrekkelijker te maken, heeft men er voor gekozen om een jaar geleden het HBO5 ook aan te bieden in dagonderwijs. Een mooie stap. Maar, wat dan met ons, avondonderwijsafgestudeerden? Voor iemand die dagonderwijs gevolgd heeft, die kan gewoon aansluiten bij het dagonderwijs en hop, klaar.

Voor ons heeft Vives weliswaar een afstandsonderwijstraject, maar dat is niet wat ik wil. Ik wil ’s avonds mijn vakken kunnen volgen – behoudens stage natuurlijk – en niet op afstand. Gewoon omdat ik een enorm “trek uw plan”-gevoel heb bij dat afstandsonderwijs.

Mag het, dat wij die werken, ook in een regulier contactonderwijstraject ons diploma kunnen behalen? Of zijn wij enkel maar melkkoeien – wij hebben werk, wij kunnen het betalen – die geld storten en in ruil daarvoor vier keer mogen proberen ons examen af te leggen?

Hierbij breek ik een lans voor ons. Voor velen is er zin om verder te studeren voor een bachelordiploma, maar is er de mogelijkheid niet om dat te doen in afstandsonderwijs. Maar dit zal evenwel weer in dovemansoren vallen…

