We weten allemaal wel dat de huidige regering het goed voor heeft met de werkmens. Je weet wel, die sukkelaar die van zijn achttiende linea recta naar de fabriek moest, zonder verder gestudeerd te hebben. Getuige daarvan ook de mooie jobs die ons worden voorgeschoteld met eerlijke arbeidsvoorwaarden en verloning. Al weet ik wel dat dat niet rechtstreeks de verdienste is van de regering. Of wat te denken van de verschillende activa-programma’s, van dewelke verondersteld moet worden dat de werkloze die daar van “geniet”, na twee jaar volledig wordt betaald door zijn werknemer (waar hij eerder 50/50 door de Staat en zijn werknemer werd betaald) maar in de plaats daarvan op de keien wordt gezet.

Die sukkelaars kunnen gelukkig nog zichzelf verder opwerken door verschillende avondstudies. Immers, zij worden beschouwd als laag- of middengeschoold en kunnen dus genieten van opleidingscheques, betaald educatief verlof. Dé term van het decennium is wel “zalmsysteem”. Waar ons secundair systeem er vooral eentje is van waterval (ASO -> TSO -> BSO en dit in dalende lijn) veranderen we van neergeworpen steen naar een frisse zalm, die van gegradueerde naar bachelor (immers, die frisse schakeltrajecten via afstandsonderwijs) naar master naar doctor gaat.

Deze zalm maakt zich echter geen illusies. Mijn graduaat is zo goed als binnen. Ik heb dan ook eigenlijk bitter weinig bijgeleerd dan wel opgepoetst, maar goed, nu heb ik het toch op een papiertje. De prijs van mijn opleiding steeg gestaag maar ik kon het nog binnen de perken houden doordat ik recht had op opleidingscheques. Niet zo voor de schakeltrajecten. Ik ben al eens mij gaan informeren voor schakeltrajecten en als je in mijn locatie woont is het huilen met de pet op. Niet alleen het zeer beperkte HBO5-aanbod is niet echt om over naar huis te schrijven, maar ook de schakeltrajecten. Jammer, als je gebeten bent door taal (zoals mezelf).

Anyway, ik wil dus liever geen afstandsonderwijs volgen maar ik zal niet anders kunnen. Op BEV (betaald educatief verlof) heb ik al geen recht meer. Omdat ik de lessen niet op campus volg (al zou ik dat willen). Ga dan deeltijds werken? Sure, deeltijds. Eén vijfde van mijn toch al karig loon afstaan voor een dure cursus zonder opleidingscheques?

Je leest het goed: wie “hooggeschoold” is, en daar horen om de één of andere reden ook de HBO5-ers bij alhoewel alles wat algemene vorming is vakkundig wordt weggesneden uit het leerprogramma (je had maar moeten verder leren als je achttien was, oen), heeft, behoudens mocht je door je loopbaanbegeleiding (ik weet echt niet wat ik als postman met een bachelor zou doen, dus dat past al niet in mijn ‘persoonlijk plan’) je de opleiding aanraadde, geen recht op opleidingscheques.

Ik kan wel begrijpen dat wie al een bachelor en daar dus een goed (of beter) betaalde job mee heeft, de opleidingscheques of zelfs het BEV niet nodig heeft (het nieuwe werken of zo). Maar wij, gegradueerden, die de kans niet kregen destijds en dus ook geen goed betaalde job waar we het ons niet echt kunnen veroorloven, wij hadden wel nog graag de opleidingscheques gehad. De zalm die eerst een flinke doodsmak heeft gemaakt, kan wel een duwtje in de rug gebruiken. En na een HBO5-opleiding hooggeschoold genoemd worden, is een affront voor de hooggeschoolden. Niettegenstaande het wel nodig was om op een redelijk tempo en met contactonderwijs de nodige credits te verzamelen.

Deze zalm verandert stilletjes aan in een ontmoedigde sprot.

