In de bedrijfscultuur gaan allerhande theorieën de ronde over hoe men werknemers kan motiveren.

Eén daarvan is de theorie van het straffen en belonen. Wanneer je iemand straft (of dreigt te straffen) dat hij loonverlies, jobverlies, … zal hebben wanneer hij zijn taak niet uitvoert, dan zal hij zijn taak normaal gezien wel uitvoeren, maar is er een grond voor frustratie en boosheid gelegd.

Omgekeerd met belonen. Wanneer je iemand beloont voor zijn werk, voor extra prestaties, of een vooruitzicht op beloning aanbiedt, dan zal deze persoon extra gemotiveerd zijn om harder te werken. De kwaliteit van het werk gaat ook omhoog, normaal gezien. You give, you take.

Wat als we dat nu gaan doortrekken naar het onderwijs? Ik weet het, het verhaaltje gaat dat ASO, TSO, BSO, … binnenkort tot het verleden behoren. Dat het nu zal gaan om een richting die voorbereidt op verder leren (ASO dus), een richting die voorbereidt op zowel hogeschool als arbeidsmarkt (TSO dus) en een richting die een stiel aanleert (yep, BSO). Maar laten we eventjes verder gaan op het huidige systeem.

Wat ik altijd te horen kreeg (naast “jij hebt niet te kiezen”) was dat ik mijn best moest doen omdat ik anders naar het BSO zal gaan. Niettegenstaande vaak het ballonnetje wordt opgelaten dat BSO gelijkwaardig is aan ASO, maar dat is op de schoolvloer wel even anders (zelfs als TSO-leerling moest ik bijna met een ratel door het ASO-gedeelte van de school rondlopen).

Dus, of je doet je best, of je vliegt in het BSO. Boem, weg toekomstkansen. Want aan hogeschool en unief wordt het je nog eens goed ingepeperd dat het “met een BSO-diploma niet zo makkelijk zal gaan”, nadat je dezelfde morgen in de krant nog hebt mogen lezen dat BSO-afgestudeerden niet kunnen schrijven. Kuch. En in het interimkantoor de slechtst betalende jobs krijgt, omdat je “maar een BSO hebt”. Don’t give me your talks about it not being true, because it is. Face it.

Dat is dus de “straffentheorie”. Maar wat als we nu eens ijverige leerlingen (ja, die zitten ook in het BSO!) belonen? Stel. Door malchance kom je in het BSO terecht. In pakweg het vierde jaar. Maar wat als de wil, het kunnen en de motivatie er is, om terug hogerop te komen? Mits vakantietaken of afstandsleren (ja, dat kan!) bijkomende competenties te krijgen om ofwel in het vierde ofwel in het vijfde TSO terug aan te sluiten?

Dan motiveer je de leerlingen. Dan steun je hen, en dan kunnen er wonderen gebeuren.

Advertenties