Na drie jaar “zwoegen”, nu ja, bij Recht en Economie toch, de rest was eigenlijk een relatief eitje, studeer ik hopelijk in september af als gegradueerde Management Assistant. Eigenlijk een directiesecretaresse die er geen is omdat het diploma niet gelijkwaardig is aan een Bachelor. En wat zou het ook, het zijn dingen die ik nog in het TSO geleerd heb.

Soit, nu sta ik daar dan hé, met dat graduaat binnen handbereik. Aangezien ik al op tram drie zit – wat voel ik me toch oud als ik dat zeg – kan ik geen sabbatjaar inlassen. Het leven gaat verder, ik heb een huis gekocht, de molen moet blijven draaien en geld heb ik ook al niet (meer).

De volgende stap is Bachelor. Nu weet ik niet hoe het zit in de mij omringende gebieden, maar met een HBO5 Management Assistant (doe toch die spuuglelijke naam weg, alstublieft, ook Associate Degree klinkt eigenlijk niet) kan je in mijn gebied veel verschillende kanten op. Je kan verder studeren in het vakgebied Office Management. Dat heeft de afstudeerrichtingen Management Assistant, Bedrijfsvertaler-Tolk en Medical Management Assistant.

Ikzelf ben het meest geïnteresseerd in Bedrijfsvertaler-Tolk maar de enige richting die je in afstandsonderwijs kan doen is Management Assistant. De voltijdse richting wordt wel aangeboden in Brugge, maar om de één of andere reden kan het niet in afstands gegeven worden, behalve dan in Limburg. Je zou beginnen denken dat Fortuna er mee gemoeid is.

Ook financieel is het huilen met de pet op. Blijkbaar ben ik hoger opgeleid nu (hé? wat?) en heb ik enkel recht op opleidingscheques als die opleiding past in mijn persoonlijk ontwikkelingsplan. Betaald educatief verlof? Mis poes, want je krijgt dat ook niet meer voor elke richting. Dus ja, I feel on my own now. Waar de Staat je nog steunde als je zin voor ontwikkeling toonde, sta je nu alleen.

Wanneer komt er eindelijk een flexibilisering van de meeste richtingen zodat die ook in avondonderwijs gegeven kunnen worden op de campus? Dat is perfect haalbaar, en financieel kan het ook een opsteker zijn voor de scholen, zodat ze het leergeld voor hun studenten niet fors omhoog moeten doen. En ikzelf ook, ik wil bijleren. Maar ik kan het me niet permitteren om ontslag, verlof zonder wedde of tijdskrediet te pakken.

