Als reactie op: http://www.demorgen.be/opinie/een-thesis-dwingt-ons-om-ter-plaatse-te-blijven-trappelen-schaf-hem-af-a2383008/

Dag Stéphanie. Wat kan jij het toch mooi vertellen. Wellicht is dat ook de betrachting van jouw diploma Journalistiek. NAAST je diploma communicatiewetenschappen. We kunnen immers niet gekwalificeerd genoeg zijn, nietwaar? Net die kwalificatie zorgt er voor dat je betoog gepubliceerd wordt in De Morgen, want iemand die enkel BSO gedaan heeft, daar hebben ze geen oren naar.

Ik zal jou eens een verhaal vertellen. Ik las je verhaaltje op mijn gsm terwijl ik vijf minuten pauze in deze verzengende hitte nam. Ik ben postbode, je weet wel, zo eentje van die werkmensen. Ken je dat? Ik heb nooit de kans gekregen om te studeren. Ik wil maar zeggen. Wees blij dat je MAG studeren! Wij moeten vaak ZZA’s meepakken (waar we ook niets meer voor terugkrijgen want dat zit niet meer in mijn overuren), reclametjes zoals ze zeggen. Vaak passeer ik langs een brievenbus zonder dat ik daar post moet in steken, maar toch moet ik er langs en een reclamebriefje insteken, ook al wordt dat niet gelezen. Compleet nutteloos werk. Moet dat dan ook afgeschaft worden? Als het van mij afhangt, graag.

Wat is nu de band met jouw verhaal? Ik snap dat je in de echt niet benijdenswaardige positie van eeuwige student zit en dat mijn verhaal van de werkmens geen enkele relevantie heeft met jouw verhaal. De pointe is: soms moet je eens iets doen dat je niet graag doet en dat nutteloos lijkt.

“Een klein aandeel van de jaarlijks geproduceerde thesissen haalt de krant.” Doe jij het om gepubliceerd te worden of om je diploma te halen? Ik weet niet hoe het er aan toe gaat in een universiteit (ikzelf heb enkel maar BSO gedaan en de enige keer dat ik als 19-jarige naar Gent moest, was om mijn contract te tekenen bij De Post) maar ik mag toch aannemen dat ze in je laatste jaar niet plots out of the blue doodleuk komen vertellen dat je “oh ja, nog een masterscriptie moet schrijven”?

Maar ik snap het wel. Ik ijver er dan ook voor dat, iedereen die uit het ASO komt, bij aanvang van het academiejaar een programma selecteert dat binnen drie à vijf jaar een diploma aflevert, en ondertussen goed de bloemetjes buitenzet.

Ik dacht ook dat de richting Journalistiek draaide rond schrijven en onderzoek voeren. Als je al je scriptie niet wil doen, misschien moest je dan maar een professionele bachelor gedaan hebben? Zelfs dat mocht ik niet, trouwens. Maar meer nog dan om die twee dingen draait een scriptie om het werken tegen deadlines, het kunnen invullen van je urenpotentieel en het stressbestendig zijn.

Bottom line: Deal with it. Stop met janken en ga aan uw pc zitten en schrijf die verdomde thesis. Er zijn er zoveel die je plaats willen innemen. Mezelf incluis.

