Het nieuwe plan van de onderwijsminister is er weer eentje om in te kaderen. Nu vindt ze het nodig om kinderen (nu ja, jongeren) zelf hun school te laten onderhouden en in te zetten voor kleine werkjes. Ik bedoel maar. What the fuck. Kijk, het is heel simpel: doe je het betalend, dan is het kinderarbeid. Doe je het gratis, dan is het slavernij.

Natuurlijk zullen weer de kinderen van het Beroepsonderwijs de eerste slachtoffers van dergelijke voorstellen worden. Waarom laten we hen het schoolgebouw niet onderhouden in de plaats van, ik zeg maar wat, stage? Of erger nog: in de plaats van bepaalde vakken te geven? Wat stage betreft, daar heb ik ook niet geleerd wat ik moest kennen: 2/3 van de tijd moest aan de pc doorgebracht worden. Van mij was dat in het klassement.

Voor mij is het simpel: daar ik zelf ook in het BSO gezeten heb, weet ik dat dat voor veel leerlingen “final destination” is wat leren betreft. Dus na het zesde, zevende jaar maximum, is het het echte leven in.

Kunnen we die tijd dan niet beter investeren om de leerlingen skills te leren die hen zullen helpen om te gedijen in de echte wereld? Dingen die mensen uit hogere richtingen toch leren tijdens hun verlof op de universiteit?

Dingen als, bijvoorbeeld, het invullen van de belastingbrief, solliciteren, communicatie, de basis van facturen enzovoort. Geen theorie, gewoon puur de basis, het tonen hoe het er aan toe gaat. Want toen ik voor mijn huis ging gaan tekenen, kon ik over bepaalde dingen meespreken net omdat ik dat tijdens mijn graduaat geleerd had.

Maar zoals het er nu voor staat, krijgen de BSO-leerlingen minder les, waardoor ze nog minder weerbaar worden in de maatschappij. En relevante ervaring? Vakantiejobs geven al geen ervaring, waarom dit dan wel? En welke job gaan ze krijgen als zij die nu één jaar lager zitten volgend jaar hun werk zullen overnemen? En nu begint het bij scholen, maar waar eindigt het?

Kom ik bij een ander punt. Ikzelf heb ook twee jaar in een technische richting gezeten (omdat ik moest). Ik kende een puntslag niet uit een krasnaald, zette de school bijna zonder elektriciteit, … Vertrouw je mij het onderhoud van je school toe? Neen, leer hen basisvaardigheden voor het leven. Kunnen ze er nog iets mee.

