Als reactie op: http://www.demorgen.be/opinie/iedereen-is-toch-jong-geweest-niet-b5392bec/

Blijkbaar is er nu consternatie om het feit dat buurtbewoners – die onverdraagzame zakken, verzuurde Vlamingen, noem maar op – van studentenbuurten hun beklag doen om dat beetje (nacht)lawaai dat je er bij moet nemen als je in een studentenbuurt pur sang gaat wonen.

Want ja, iedereen is toch jong geweest? Net zo’n dooddoener als “studeren is iets wat iedere jonge persoon doet” zoals Schillebeeckx ooit zei. Ja, iedereen is ooit jong geweest. Maar niet iedereen heeft het geluk te kunnen / mogen verder leren. Wat respect is dan zeker op zijn plaats.

Respect voor de persoon die gaat werken om jouw studententijd betaalbaar te houden. Ik snap eigenlijk ook niet hoe ze het doen, die studenten. Pakken cursussen uit het hoofd leren. Stage lopen. Papers schrijven. Taken maken. Uitgaan tot een kot in de nacht. “Depressief” zijn.

“Kies uw huisje-tuintje-boompje wijselijk, denk ik dan.”

Scuzi? Sinds wanneer moet een vaste bewoner zich aanpassen aan een student die daar hoogstens negen maand op een jaar daar zit? Begin dan direct studentenghetto’s te bouwen.

“Maar met mijn fiets die ooit ondersteboven aan de brug hing te bengelen, kon ik eens goed lachen. Mensen die daardoor uit hun krammen schieten, noem ik voorbeelden van de verzuurde samenleving. Het is een cliché, maar iedereen is toch jong geweest?”

Goh, ik zou ook niet echt lachen mocht mijn fiets, die ik met mijn zuurVERDIENDE centen heb betaald, die ik gebruik om naar het werk te gaan, aan een brug bengelen, gewoon omdat een snotneus dat wel cool vond dat hij hem daar moest aan hangen. Dat is niet het voorbeeld van de verzuurde Vlaming – wat een naam om iedereen die wat respect wil onder te groeperen – maar iemand die stilaan moegetergd wordt.

Dus: gedraag jezelf, vergeet niet, als student ben je vooraleerst een GAST. Gedraag je er dan ook naar.

