Terwijl het studeren voor de studenten – en eigenlijk ook gewoon het leven voor de normale mensen die geen lid zijn van de Big Club – een heel stuk duurder is geworden, vond Muyters het nodig om met ons belastinggeld cadeautjes uit te delen aan mensen die – economisch – interessante richtingen volgen. Want als ze al in het ondernemingsleven stappen terwijl ze nog studeren, krijgen ze van de Staat zomaar een mooie premie toegestopt gekregen.

Ondertussen staan wij wel mooi in de kou. Meneer Muyters zou beter eens iets doen aan de volgende situatie. Ik werk voltijds én neem daar nog eens een afstandsstudie bij. Ik heb mijn verlof (waar ik recht op heb) al gepland: vier weken in november en december. Voor de goede verstaanders: niet vier weken in november én december, maar twee in november en twee in december. Omdat ik op het eind van het jaar (en in den blok) niet thuis mag zijn van mijn werkgever – de sector laat het niet toe.

Maar nu, de examens in juni. Ik heb geen verlof en overuren heb ik ook niet meer – dit doordat door een wijziging van het systeem mijn duur bijeengesprokkelde overuren op moeten tegen maart – maar toch heb ik examens in juni. Ergens in juni, eigenlijk. Hoe moet ik dat nu doen? Ik zou graag een maand thuisblijven. Wat zijn de opties?

  • Of ik neem tijdskrediet met motivatie, waardoor ik geld krijg (een beetje) maar dat ik gisteren al had moet aangevraagd hebben.
  • Komt daar nog eens bij dat ik, omdat ik geen aanwezigheidsattesten zal krijgen van school omdat ik er niet zal zijn, behoudens de examens zelf, ik tijdskrediet zonder motivatie moet nemen en dus minstens drie maanden zal moeten thuis zitten.
  • Of ik neem verlof zonder wedde. Dat is dus een hele maand salaris naar de Filistijnen.

Dus ja, volgens onze powers that be moeten studenten ondersteund worden, àls ze tenminste studeren zonder te werken en dan ook nog liefst ondernemen. Na mijn betaald educatief verlof nog een slag in mijn gezicht.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Whichever thing I choose, I lose.

 

