Tags

Misschien ken je die plaat van Queen wel (volgens mij de laatste waarin Freddie nog een rol in een video speelde). “These are the days of our lives.”

Best een retrospectieve titel. De dagen van ons leven. En aangezien ik al heel mijn (volwassen) leven retrospecteer (is it a word? It is now) dat het een lieve lust is, is het niet zo verwonderlijk dat ik mezelf daar wel in herken.

Ach wat, ik ben nog maar in mijn “early” thirties (of is going on 34 al mid-thirties) en ik heb nog alle wegen in te slaan. Mis poes, denk ik dan. Want de belangrijkste jaren van mijn leven, mijn twintiger jaren, zijn eigenlijk verkloot door een keuze die de mijne niet was maar die wel heel mijn leven verder zou bepalen.

Want ook het leven gaat verder en dan heb je plots een huis. Verplichtingen. Zeggen van “ik stop met werken en ga terug naar school” is plots geen optie meer, niet dat dat ooit een optie was met de inquisitie thuis. Want hoe je ’t draait of keert, hoe lager op de sociale ladder (zeker wanneer je lagere klasse of onderklasse bent), is sociale mobiliteit nog altijd niet vanzelfsprekend.

Lage sociale klasse = vooral er voor zorgen dat je geld verdient. Niet zo veel mogelijk, wél zo snel mogelijk. Zo ook ik, maar toch voel ik dat mijn ontwikkeling is blijven steken op mijn achttiende – in het BSO at that.

Persoonlijke ontwikkeling is niet belangrijk, geld verdienen is dat wel. En dat steekt, eigenlijk. Voor mij niet het leren over de geschiedenis van het Engels… Het enige wat ik krijg zijn hapklare brokken professioneel aanwendbaar Engels. Zo is het, en niet anders, het waarom, dat is niet voor mij.

Ik heb al lang de droom opgegeven ooit in een universitaire aula mijn papiertje in ontvangst te mogen nemen. Is dat jaar Communicatiemanagement dan verloren? Neen. Het toonde aan dat ik wel degelijk mee kan.

Misschien kan ik als leraar – àls ik in die richting verder doe – jongere mensen inspireren om het beste uit zichzelf te halen. Als ik één jongere uit het BSO naar de unief kan helpen gaan, mission accomplished.

