Geen nood, de campussen staan er allemaal nog en ook volgend jaar zitten die weer propvol young hopefuls die trachten een bachelordiploma in de wacht te slepen.

Ik zal er alleszins niet bij zijn. Ik ben – oh verrassing – voor al mijn vakken gebuisd. En dat ligt (deze keer) niet aan Artevelde, maar aan ’t werk waarvoor ik geen verlof kon krijgen om mijn examens te doen.

Niet dat het veel ging uitmaken, want ik stop toch met de opleiding. En dat ligt wél aan Artevelde.

Zoals jullie wel weten, als jullie dit blog volgen, heb ik in 2015 – 2016 Communicatiemanagement gevolgd aan Artevelde. Dat was nog zo slecht niet, eigenlijk, er rekening mee houdend natuurlijk dat we het eerste jaar waren en eigenlijk dus moesten deels voor proefkonijn spelen.

Niettegenstaande het soms wel een spel was van “tirez votre plan” was, kijk ik er toch met een goed gevoel op terug. Met uitzondering van een vak waar we in mei de cursus kregen waar we eigenlijk in februari de cursus moesten krijgen, maar dat was nog het minste.

Dan veranderde ik naar leerkracht Secundair Onderwijs. De resultaten waren, behoudens AD, ook wel in orde en naar verwachting.

Toch kan ik de opleiding niet aanraden bij West-Vlamingen. Er heerst een anti-West-Vlaamse stemming, en één docent in het bijzonder heeft het niet op West-Vlamingen. Wie dat nu precies is, laat ik in het midden, maar hij houdt zich bezig met taalcoaching. Ook de vakgroep Nederlands (wat eigenlijk grappig is, want zij spreken het dialect, niet ik) loopt niet hoog op met West-Vlamingen.

Hoe ik daarop gekomen was? We moesten eens gaan spreken op de infodag, naar onze keuzevakken. Dat van mij was Nederlands. De docent in kwestie keek al vreemd naar mij terwijl ik sprak, en ik moest mijn taal bijschaven (wat trouwens volledig correct was, ik spréék met een accent).

Diezelfde docent nam ook de mondelinge taalscreening af. Iedereen was goedgekeurd, ook al spraken ze quasi plat Kempisch. Ikzelf, daarentegen, mocht naar de logopedie. Als enige. Omdat er West-Vlaamse klánken in zaten (dan heb ik het nog niet over puur West-Vlaams, maar enkel de West-Vlaamse kenmerken). Dat heb ik dan ook gedaan (wat trouwens een aanrader is voor je zelfbeeld, als 35-jarige tussen de kindjes “aap, mooi, muis” orakelen. Doen zou ik zeggen.).

Wéér was het niet goed. Dat terwijl er anderen waren die “meent die da nu of wa gast” op zijn slides schreven, maar dat was grappig, dus haha.

Ik heb klacht ingediend bij de ombudsdienst, waar ze eens goed met mij zullen lachen, én bij mede-West-Vlaming Hilde Crevits. Daar kreeg ik te horen dat een minister zich niet kan moeien met een oordeel van de school. Mijn punt was trouwens niet dat ik het niet eens ben met het oordeel van de school, maar wel over de algemene teneur die daar heerst, wat wél een bekommernis zou moeten zijn voor mevrouw de Minister. Maar dan bedenk ik weer dat het een minister van CD&V-signatuur is, en die zeker geen katholieke hogeschool zal aanspreken.

Bottom line:

Communicatiemanagement is geslaagd met onderscheiding. De opleiding secundair onderwijs is gebuisd wegens racisme.

